We zien dat onze gemeentebermen soms door inwoners worden gemaaid. Dit gebeurt vaak met de beste bedoelingen. Toch helpt dit de natuur niet. In kale bermen vinden insecten geen voedsel, vogels geen plek om te broeden en kleine dieren geen schuilplek. Daarom maait de gemeente de bermen liever zelf. We vragen u om de bermen met rust te laten. Zo beschermen we samen de natuur. Waarom is dit belangrijk? Het gaat niet goed met veel planten en dieren. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de onderzochte soorten wordt bedreigd. Ook zijn al honderden soorten verdwenen. Denk aan een vijfde van alle dagvlinders en veel wilde bijensoorten. Bermen zijn daarom extra belangrijk. In grote delen van het buitengebied zijn bloeiende bermen het laatste veilige plekje voor wilde planten, insecten, vogels en andere dieren. Zo beheert de gemeente de bermen Wij beheren onze bermen natuurvriendelijk. Dat betekent:• We maaien één of twee keer per jaar. Zo krijgen planten de kans om te bloeien en zaad te vormen.• We voeren het maaisel af. Hierdoor komt er minder voeding in de bodem. Daardoor krijgen meer verschillende planten de kans om te groeien.• We versterken het natuurnetwerk. Alle bermen samen vormen routes waarlangs planten en dieren zich kunnen verplaatsen. Als bermen op verkeerde momenten worden gemaaid, vallen er gaten in dit netwerk. Zo helpt u de natuur in de berm • Maai geen bermen. Ook niet een klein stukje.• Zet liever geen eigen beplanting in de berm. Dit maakt het beheer moeilijk. En kan ervoor zorgen dat schadelijke soorten zich verspreiden. Wat u wél kunt doen • Beperk het maaien tot uw eigen tuin.• Laat wilde, bloeiende planten in uw tuin staan. Daarmee helpt u bijen, vlinders en andere dieren. Meer informatie Heeft u vragen? Neem dan contact op via telefoonnummer 0545-250 250. Bloeiende berm met biggekruid